Klus geklaard: 'moderne historische' Deltion-sluisdeuren hangen

deltionsluisdeurenvrijdag 07 april 2017 09:00

Met het inhangen van de sluisdeuren in de cultuurhistorische sluis Westerveld in Zwolle is het samenwerkingsproject tussen Waterschap Drents Overijsselse Delta ((WDODelta) en het Deltion College afgerond. Tweedejaars studenten van de opleiding Infra bouwden de historische sluisdeuren na op school, precies zoals ze er vroeger uitzagen. Op die manier werd de sluis tijdens een grondige renovatie voorzien van 'moderne historische' deuren.

Bestuurder Herman Odink van het waterschap: "Met het inhangen en het sluiten van de sluisdeuren sluiten we letterlijk een prachtig project af. Ik vind het onze verantwoordelijkheid om de werknemers van de toekomst mee te laten werken in dit soort projecten, zodat zij goed toegerust de arbeidsmarkt kunnen betreden. Wat ons betreft is samenwerking met studenten en leraren van het Deltion College én met aannemer Salverda voor herhaling vatbaar."

De studenten maakten de eikenhouten sluisdeuren op een ambachtelijke manier. Zo passen de karakteristieke deuren in de tijdsgeest van de oude sluis. Een mooi voorbeeld van een project waarin het Deltion College studenten en medewerkers stimuleert zich praktijkgericht te ontwikkelen. Met dit soort theorie-in-de-praktijkprojecten snijdt voor beide partijen het mes aan twee kanten. Voor het waterschap, omdat studenten kennismaken met de waterschapswereld én het werken daarin, voor de opleiding Infra een mooie kans om theorie te koppelen aan de praktijk.

Naast de nieuwe deuren, werd de oude sluis ook opgeknapt met het vervangen van het krooshek en de loopbrug. Tevens is de sluiskom gerestaureerd. Met de renovatie verbetert het waterschap het peilbeheer en draagt het bij aan behoud van watererfgoed. Fietsers en wandelaars kunnen vanaf de Langenholterdijk in Zwolle vanaf gemaal Westerveld het sluisje zien. De sluis zelf ligt op privéterrein.

Sluis Westerveld doorstond lange tijd de tand des tijds, maar was nu toch echt aan een make over toe. Toen omstreeks 1400 de dijk langs het Zwarte Water werd aangelegd, moest een zogeheten uitwateringssluis worden gebouwd om water af te voeren of juist tegen te houden. Zo werden de deuren van sluis Westerveld gesloten bij hoogwater aan de Zwarte Water-kant. Daarmee hield het achterliggende gebied droge voeten.

(artikel overgenomen vanaf De Peperbus)

Reacties op 'Klus geklaard: 'moderne historische' Deltion-sluisdeuren hangen'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2017