Waterlelie

Waterlelie.jpgwoensdag 01 juli 2020 11:32

Zo heet het landelijk netwerk van vrouwelijke waterschapsbestuurders. Ja, u mag lachen; dat deed ik ook toen ik het voor het eerst hoorde. Da’s toch niet meer van deze eeuw. Maar jawel hoor, en het is nog een leuke club ook! Het netwerk telt zo’n 170 ‘lelies’: uit ‘Noorderzijlvest’ en ‘Scheldestromen’, uit ‘Amstel, Gooi En Vecht’ en ‘De Dommel’ en nog 17 andere waterschappen. Halfjaarlijks zoeken we elkaar op. Iedere keer in een ander waterschap. Dit voorjaar zou het de 40e keer zijn. En wel bij ‘ons’ waterschap Drents Overijsselse Delta.

Met 9 WDOD vrouwen en in overleg met de dijkgraaf hadden we samen een prachtig programma voorbereid rondom het thema waterveiligheid.  We zouden onze collega’s over ‘t water meenemen langs de IJsseldijk.  Hoe ons waterschap daar bezig is met het Hoog Water Beschermings Programma bij Olst-Wijhe en de Stadsdijken in Zwolle.  In dat HWBP werken waterschappen en Rijkswaterstaat samen aan de grootste dijkversterkingsoperatie ooit sinds de Deltawerken. Ongeveer 1100 km dijken (‘primaire waterkeringen’) en daarnaast 500 sluizen en gemalen worden de komende 30 jaar versterkt.

WDODelta heeft een van de grootste opgaven: van de 242 km dijken in ons gebied moeten er 148km  versterkt  worden. Dat doen we in 18 projecten, waarvan Olst-Wijhe en Stadsdijken Zwolle er een paar zijn.  Sinds 2014 zijn we daar mee bezig.  Dat zijn grote projecten. Groot, vanwege de lengte, soms groot omdat ze ingewikkeld zijn; omdat er zoveel belangen spelen waar terdege rekening mee moet worden gehouden. Meedenken, omdenken met alle betrokkenen blijkt boeiend en brengt soms ook nieuwe inzichten. Op de website van het waterschap kunt u daarover meer lezen: https://www.wdodelta.nl/nieuws

Terug naar ’t Waterlelie Netwerk.

Op de 39e bijeenkomst kreeg ik in Amsterdam de ‘Doorgeef Waterlelie’ aangeboden, als symbool voor ‘t verzoek aan WDODelta de volgende bijeenkomst te organiseren.  Op mijn beurt heb ik die in het AB weer aangeboden aan de dijkgraaf.  De mannelijke waterschapsbestuurders uit WDODelta beraden zich nu ook op ‘t vormen van een netwerk... Maar ja, die 40e bijeenkomst ging dus niet door in april. We houden ‘m nog te goed.

Mocht u ook ‘waternieuwsgierig’ zijn, bel, mail, app!
Vanuit Hoogeveen: Fijne vakantie allemaal!

Betty Poutsma
Fractievoorzitter CU WDODelta
bettypoutsma@wdodelta.nl
06 33719823

Reacties op 'Waterlelie'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2020