Duik eens in de wereld van het waterschap

Betty Poutsma.jpgdinsdag 15 december 2020 14:57

Kijk je wel eens op de website van het waterschap Drents Overijsselse delta? Ik ben natuurlijk bevooroordeeld maar ’t is echt de moeite waard: www.wdodelta.nl. Daar lees je in korte nieuwsoverzichtjes over van alles en nog wat.

Bijvoorbeeld over hoe we aan ’t onderzoeken zijn hoe sterk de grasmatten op de zanddijken van de Vecht tussen Dalfsen en Zwolle zijn.

Op dit moment (half december) starten we in de buurt van Berkum. Er wordt daar een stellage gebouwd waarmee golven worden nagebootst, die over en op de dijk klotsen.  Dat doen we in het kader van de grootse dijkversterkingsoperatie sinds de Deltawerken.

Je leest er ook over de Hoogwaterbrigade in een interview met een waterbaas uit Kampen, die samen met anderen als ’t nodig is, vrijwillig klaar staat om de IJssel te bedwingen bij hoogwater.

Maar ook over de Wereldtoiletdag, wat te doen voor schoon water. En de Stenendijk in Hasselt, die versterkt moet worden en hoe het lukt om die oude dijk als monument te laten bestaan.

En niet te vergeten over de eerste resultaten van een experiment onderwaterdrainage in het veenweidegebied in de kop van Overijssel. Daaraan doen elf agrarische bedrijven mee om de effecten van bodembeweging op een duurzame manier op te vangen. En nog veel meer nieuws.

Als je doorklikt via ‘Over ons’ lees je over wat we bijvoorbeeld doen in het kader van Klimaat Actief en hoe jij kunt bijdragen. Dichtbij huis in je tuin en op je dak.

Bij ‘Leren over water’ kun je ontdekken hoe we onder andere gastlessen kunnen geven op scholen. Daar doen we als ChristenUnie-fractie ook aan mee en ik kan je verzekeren het is echt leerzaam!

Ik hoop dat ik je heb uitgedaagd om die site eens te bezoeken. Want het werk van het waterschap doet ertoe, steeds meer. Door wat er op ons af komt in de klimaatverandering. Droge en natte perioden, die niet alleen steeds heftiger worden maar ons meer en meer gaan raken in wonen, werken en samenleven.  En het gaat over hoe we in het licht van die verandering omgaan met het ecosysteem.

Er is veel te doen en dat kost steeds meer geld. Onlangs hebben we als algemeen bestuur de begroting 2021 en de bijbehorende tarieven vastgesteld voor de waterbelastingen. Het is gelukt om de tarieven rustig en verantwoord te laten stijgen. Op www.drentsoverijsselsedelta.christenunie.nl  kun je onze algemene beschouwingen lezen.

Betty Poutsma-Jansen
fractievoorzitter

Reacties op 'Duik eens in de wereld van het waterschap'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2020