Hoogwater in Zwolle

singel-hw-2023.pngwoensdag 21 februari 2024 09:02

Rond de jaarwisseling waren de stadsgrachten van Zwolle tot de randen gevuld. Samen met de Zwolse wethouder Gerdien Rots keek ons fractielid Jos Schouten terug op deze hoogwaterperiode. De ledenavond van de CU Zwolle had afgelopen woensdagavond 7 februari het thema ‘Water’.

presentatie-jos-022024Bij noordwesterstorm en langdurige regen stroomt al het water van Overijssel in de richting van Zwolle. Niet aangevoerd door de IJssel, maar door Zwarte Water, al eeuwen de levensader van onze stad. Waar komt eigenlijk dat water vandaan dat door het Zwarte water stroomt? Waar liggen de bronnen, wat is het stroomgebied?

Een hoogwaterpiek in Zwolle wordt veroorzaakt door neerslag in Salland en zelfs in Twente. Een waterpiek uit Salland stroomt in een halve dag naar de binnenstad van Zwolle. In de afgelopen zomers zagen we juist het andere uiterste van klimaatverandering: langdurige droogte en watertekorten.

Door de droogte zijn de huidige drinkwatervoorraden van Vitens ontoereikend. Klimaatverandering dwingt ons om onze beken en rivieren te gebruiken als drinkwater. Diezelfde beken en rivieren waarin we ons rioolwater lozen…

Hevige regen en langdurige droogte worden heel gewoon. Dat betekent dat we op een andere manier gaan samenleven met water. Wat we nu ervaren als overlast, kunnen we beter omdenken naar nieuwe kansen. Net als ‘ruimte voor de rivier’. Geboren uit nood, maar nu zijn we er blij mee. Dat betekent dat we het waterhoog in het watersysteem vast willen houden. In Salland liggen de kansen om benedenstrooms waterpieken af te vlakken.

flap-rol-waterschapEr kwam een levendig gesprek op gang. Wat is nu het Christenunie-geluid bij al deze vraagstukken? Hoe richten we onze stad en provincie klimaatproof in? Hoe kunnen we drinkwater besparen en nieuwe drinkwatervoorraden creëren? Wat betekent dit allemaal voor burgers en bedrijven? Wat mag het kosten? Wat is de rol van het waterschap bij al deze ontwikkelingen?