Beter laat dan nooit

kleinevos.jpgdinsdag 16 april 2024 16:09

Jos Schouten reageert vandaag op de presentatie van het position paper “Water en bodem sturend” in de vergadering van het Algemeen Bestuur. Het valt op dat de notitie van de minister van november 2022 al veel gerichter was met doelstellingen. Vorige week kwam er zelfs al een tweede brief van de minister, terwijl het Algemeen Bestuur nog met de eerste brief worstelt. Het AB loopt achter de feiten aan en heeft een jaar door zijn vingers laten glippen. Dat doet geen recht aan de urgentie. Voor de CU is het glas van dit kennisdocument halfleeg  voor wat betreft de inhoud, het abstractieniveau en het tijdspad.

Maar kennelijk heeft het Algemeen Bestuur al die tijd en dit abstractieniveau nodig. Het duurt even, maar dan heb je ook wat, want er staan alleen maar goede dingen in. Misschien nog wel waardevoller dan de technische inhoud, zijn de tekstgedeelten over hoe het waterschap zijn rol ziet in het maatschappelijk debat, en de samenwerking met mede-overheden en andere partners. Het Algemeen Bestuur heeft elkaar avonden lang diep in de ogen gekeken en elkaar langzaam(!) maar zeker overtuigd dat dit is wat nodig is. En dat is waardevol. Politiek is het glas halfvol, of misschien wel meer dan dat.

Het afgelopen jaar is dit waterschapsbestuur als rups door het leven gekropen. Het heeft zichzelf volgepropt met informatie om te kunnen groeien. Met het vaststellen van dit position paper verpopt de rups zich tot een prachtige pro-actieve vlinder. De bestemming van een vlinder is:

• Zichtbaarheid (voor potentiële partners)
  • Aan het werk: De weide wereld in, van bloem naar bloem. Aankloppen bij onze maatschappelijke partners. Kruisbestuiven met onze kennis.

De CU hoopt dat waterbewustzijn en waterbeheer in de toekomst vrucht zullen dragen.

Na een lang debat en 2 amendementen werd de position paper met algemene stemmen goedgekeurd. Op verzoek van de ChristenUnie werkt het Dagelijks Bestuur een handelingsperspectief uit omtrent de implementatie van en communicatie over dit position paper.